OMAT KOKEMUKSENI KIUSAAMISESTA

Otsikko kertoo aika olennaisen mistä tässä postauksessa on kyse. Vaikka blogini on muotipainotteinen, haluan tehdä postauksia joilla voi ja on syvääkin sanomaa. 

Viime aikoina, media on uutisoinnut nuorista, joiden kiusaaminen on johtanut itsemurhaan. Mulla alkaa aina kiehumaan päässä, että miten jotkut ihmiset voivat olla niin julmia, etteivät ymmärrä miten pahasti heidän tekemiset ja sanat vahingoittavat toisia. :(





Olen kirjoittanut tästä aiheesta aiemminkin, mutta jotenkin mulla tuli halu tehdä tämä uudestaan. Mua siis on myös kiusattu, mutta vuosien saatossa totuin siihen ja rakensin siitä itselleni sisäisen voimavaran. Ehkä "pahin" kiusaamisvaihe tapahtui kun muutin uuteen paikkakuntaan ja aloitin siellä yläkoulun kesken kaiken. Olin luokan musta lammas, ja eikä se tuntunut kivalta sillä en asettanut tahallani itseäni siihen tilanteeseen. Eräs unohtumattomista kokemuksista oli se kun olin ekaa koulupäivää uudessa koulussa; yritin olla hiljainen sillä normaalisti puhuin paljon enkä tiennyt halusinko pälpättää heti kun astuin sisään luokkaan. Luulin sen tepsineen mutta olin väärässä sillä eräs anonyymi/ koulukaveri sanoi asioita minusta, jotka eivät pitäneet paikkaansa. 





Toinen kokemus joka tapahtui myös samaisessa koulussa oli kun luokkaamme tuli uusi (poika) oppilas. Hän vaikutti oikein mukavalta kunnes hän alkoikin haukkumaan minua julkisesti (mm.nuokkarilla) tosi ilkeillä nimityksillä, joista loukkaavin oli lauta. Tämä ihminen ei selvästikään tuntenut minua ja mitä autoimmuunisairaus, keliakia voi ihmisessä aiheuttaa. 

(Mulla todettiin tosi myöhään keliakia, ja se vaikutti tosi paljon mun fyysiseen kehitykseen, jonka takia olin pitkään tosi pieni ja laiha. Minulla epäiltiin myös anorektiaa, mutta meitsi söi jo pienenä kuin hevonen joten en voinut mitenkään olla anorektikko. Kuitenkin, mun fyysinen kehitys tuli normaalisti kehittyviä tyttöjä myöhemmin. Tajusin tämän jo kun olin kutosella; mietin aina miksi olin niin lyhyt, pieni ja laiha kun kaikki muut tytöt olivat jo saaneet naisellisia muotoja vartaloihinsa. Eli olin mitä olin yläasteella koska, kehitykseni oli jäljessä enkä voinut sille mitään, joten laudaksi haukkuminen ei auttanut asiaan mitenkään.)



Kiusaaminen aiheena herättää minussa tunteita ja ne tulee aina pintaan kun luen jonkun tehneen itsemurhan kiusaamisen takia. 

Ehkä eniten omassa menneisyydessä ärsyttää se että kyseinen anonyymi joka sanoillaan antoi minusta huonon kuvan muille, vaikutti siihen mitä ihmiset minusta silloin ajatteli. Mistä minä tiedän jos jotkut entiset koulukaverit vieläkin luulevat että olin mitä olin niiden sanojen mukaan. Kyseinen anonyymi tunnusti kiusanneensa minua eräälle minun ystävälle, mutta ihmettelen vain miksi hän ei voinut tulla pyytämään anteeksi...tai sitten häntä ei vain kaduttanut. Poika, joka haukkui minua laudaksi, pyysi minulta anteeksi baarissa. Sanoin kiitos ja lähdin. En halua olla tekemisissä ihmisen kanssa joka on ollut epäkunnioittava minua kohtaan. Jätän sellaiset ihmiset omaan arvoonsa, sillä haluan että elämässäni on ihmisiä jotka välittävät minusta juuri sellaisena kuin olen - sellainen on kultaakin arvokkaampaa! 


Jotta tästä postauksesta ei tulisi ihan romaanin pituista, haluan tiiviistää sanomalla teille että "älä tee muille mitään, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän". Voi olla että joku siellä nauraa tälle postaukselle ja haluaa kirjoittaa "mukavia" anonyymina. Sanotaanko että anna palaa, sillä mä en välitä. ;) 

Ja muistakaa että sinä olet kaunis. Sinä olet rohkea. Sinä olet vahva. Sinä olet kultaakin arvokkaampaa. 



 


























In this post I'm talking about bullying. Please click here if you want to read the english version of this. If you also want to read this, please use the translator to translate this post in your language. 



12 comments:

  1. I read this through Google Translate so I missed out on some parts, but your message is sad and strong at the same time. I was bullied when I was younger, for being ugly and fat, and it's something that we can overcome and use to push us forward!

    SIDEWALKCATWALKS.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thank you so much for translating it. :) I totally agree with you. When words hurts us, take it as a fuel that's going to take you far and give you the strength to go for your dreams. xx

      Delete
  2. Minusta on välillä hyvä kirjoittaa myös tällaisista asioista vaikka ne eivät ns. kuuluisikaan blogin tyyliin:) Aika pitkälti pystyn samaistumaan tuohon koulukiusaamisen kohteeksi jäämisestä.. Itsellä enemmän jo ala-asteella. Mun mielenstä on tosi rohkeeta puhua niistä asioista näinkin avoimesti. Itse olen nykyään oppinut sen että todellakaan muiden puheita ei kannata ottaa kuuleville korville. Ihana teksti :) xx

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos. Olen samaa mieltä että jotenkin näistä asioista kannattaa puhua, sillä jokainen teksti koskettaa toista eri tavalla, ja joku joka on tällakin hetkellä kiusaamisen silmätikku, voi saada teksteistä energiaa ja tahdonvoimaa olla välittämättä kiusaajista. Aluksi en uskaltanut puhua näistä asioista, sillä en halunnut että ihmiset tietäisi musta liikaa, mutta tajusin myöhemmin että jos mua ei olisi kiusattu, en olisi koskaan tehnyt niitä asioita jotka johtivat minut tähän missä olen tällä hetkellä. Eli pitäisikö niitä hieman kiittääkkin että yrittivät saada itsetuntoni alas, sillä se vain vahvisti. :) xx

      Delete
  3. Myös mua on kiusattu melkein koko ikäni, koostani, ulkonäöstäni ja jutuista mitä muut ovat keksineet selkäni takana ja tiedän mistä puhut. Olin todella pahoin itsetuntoni kanssa rappiolla, mutta onneksi asiat rupesivat 9lk järjestymään.. Mua on aina jätetty yksin ja tosiaan, mua tullaan monesti vielä haukkumaan blogin ääressä. En tiedä mitä mun pitäis omille anonyymeilleni sanoa, mutta mua sattuu.

    oonaen.blogspot.fi

    ReplyDelete
  4. Oona, kun mä ekan kerran katoin sun kuvia; olin et WOW - toi on niin kaunis! Sanon suoraan että ne on kateellisia sulle, joten älä oikeasti anna sen päästä ihon sisälle.

    Ja nämä anonyymit, ihanat anonyymit ovat hankalia tapauksia sillä emme tiedä keitä he ovat ja missä tilanteessa he ovat kun tuollaisia kirjoittavat. Esim. Jonkun anonyymin läheinen on vaikka kuollut, ja hän purkaa surun ja vihan toisen blogiin. Toki on tapauksia jotka tahallaan kirjoittavat, mutta ajan kanssa oppii blokkaamaan ne mielestä eikä anna niiden satuttaa.
    Kyllä niitä anonyymeja on mun blogiin eksynyt ja useimmat niistä olen julkaissutkin, sillä näen ne hauskoina ja humoristisina. En toki kaikkia julkaise; jos kommentti on vain suoraa pilkkaa.

    <3

    ReplyDelete
  5. Anonymous10/17/2012

    Heidi, mä sain susta ihan uuden käsityksen! Oot ihanan rohkea kun uskalsit kertoa sun tarinan kiusaamisesta. <3

    ReplyDelete
  6. Ihanaa, että kirjottelet välillä tälläisiäkin postauksia, saa niin paljon ajatuksia pintaan:) Sun blogia luettaessa ei vois kyllä aavistaakaan, että sua oltais joskus voitu kiusata, niin itsevarmalta aina vaikutat, hyvällä tavalla siis. Mutta oli miten oli, on tosi hienoa, että oot päässyt yli moisista typeryksistä! Toivottavasti tää sun postaus antaa tsemppiä kiusaamisen kohteiksi joutuneille!

    http://enjoy-the-moments.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos Jenna. Minustakin tämä oli mukavaa vaihtelua asukuvien rinnalle. :) xx

      Delete
  7. Tosi rohkeaa kun uskallat kertoa tuollaisia asioita ja kiusaaminen on erittäin paha asia! Itseäni on myös kiusattu paljo peruskoulun aikana mutta en uskalla niistä kirjoittaa (ainakaan vielä) pelinsä että kiusaaja saisi luettua mutta ehkä joskus :) nostan siis sulle hattua korkealle kun teit täm postauksen!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljon Luisa! :) Olen sinut asian kanssa, ja kaikki se mitä koin, johdatti minut siihen mikä ja mitä olen tänä päivänä eli oikeastaan minun pitäisi kiittää heitä siitä että he tekivät minusta vahvan ihmisen! :) xx

      Delete

Thank you so much for your comment! xx